Weekend z Technologią Informacyjną – jubileuszowo i online'owo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jubileuszowy X Weekend z Technologią Informacyjną, zorganizowany przez Ośrodek Nowoczesnych Technologii Informacyjnych Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, odbył się 23 i 24 października - ze względu na sytuację epidemiologiczną po raz pierwszy online, w MS Teams. Jednak w wirtualu było równie ciekawie, jak w realu, o czym przekonali się uczestniczący bez wychodzenia z domu w wydarzeniu nauczyciele z Łodzi i całego kraju.

Hasło dwudniowego spotkania brzmiało tym razem: „Cyfrowa przyszłość edukacji”. Partnerem technologicznym organizatora była firma Agraf Systemy Interaktywne , a pozostałymi partnerami: Microsoft dla Edukacji, Mechatronik Artur Grochowski, Cyfrowy Dialog, eTwinning, Erasmus +, Akademia Młodych Twórców i Vision Distribution. Bezpłatne warsztaty przeprowadzili trenerzy ŁCDNiKP, młodzieżowi edukatorzy z Akademii Młodych Twórców, nauczyciele innowatorzy oraz zaproszeni eksperci. Uczestnicy piątkowo-sobotniego wirtualnego spotkania rozmawiali o kodowaniu i programowaniu na każdym poziomie edukacyjnym, poznawali tajniki robotów mobilnych, napędu hybrydowego i inteligentnych układów cyfrowych, odkrywali bogactwo i różnorodność zastosowań chmury cyfrowej Office 365 w dydaktyce i organizacji pracy szkoły, badali najnowsze możliwości usprawniania i urozmaicania dzięki technologii informacyjnej procesów dydaktycznych w różnych obszarach kształcenia, a także - co szczególnie ważne w obecnej sytuacji - prowadzenia ich na odległość. Wśród przeprowadzonych online w ciągu dwóch dni, w sześciu turach, warsztatów na 31 tematów - zróżnicowanych merytorycznie, ale w równym stopniu aktualnych i przydatnych praktycznie w edukacji - każdy z blisko 200 uczestników wydarzenia znalazł z pewnością coś szczególnie interesującego dla siebie.

X Weekend z Technologią Informacyjną uroczyście zainaugurowała piątkowa sesja plenarna. Otworzył ją witając uczestników Janusz Moos - dyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz wicedyrektor Wydziału Edukacji UMŁ Jarosław Pawlicki. Następnie doniosłe w treści i aktualności wystąpienia przedstawili: Artur Rudnicki (Microsoft Polska): „Od zdalnej nauki do szkoły przyszłości. Jak rozwijać cyfrową szkołę z Microsoft?” oraz Anna Koludo (wicedyrektor ŁCDNiKP): „Strategie konstruktywistyczne w kształceniu zdalnym”. Dokonano również prezentacji warsztatów, a także firm biorących udział w wydarzeniu. Merytoryczne bogactwo spotkań warsztatowych zorganizowanych w ramach X Weekendu z Technologią Informacyjną było doprawdy imponujące. Aby się o tym przekonać, najlepiej po prostu wymienić tematy: „Cyberbezpieczni – cyberświadomi” (Agnieszka Bartos-Wydziałkowska, Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi); „Jak wykorzystać technologie 3D do rozbudzenia różnych zainteresowań” (Jacek Kawałek, Zespół Szkół nr 1 im. H. Sienkiewicza w Kołobrzegu); „Samochód hybrydowy w aspekcie internetu rzeczy” (Jarosław Koludo, ŁCDNiKP); „Szybkie testy i sprawdziany” (Dorota Wojtuś, ŁCDNiKP); „Zabawy z programowaniem” (Lidia Aparta, ŁCDNiKP); „Wykorzystanie zasobów LearningApps w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” (Anna Rostrygin i Elżbieta Ciesiołkiewicz, ŁCDNiKP); „Przygotowanie filmów w Windows 10” (Jarosław Koludo, ŁCDNiKP); „Kształcenie hybrydowe” (Tomasz Bondar i Krzysztof Fortuna, firma Vision Distribution); „Nowa odsłona Office 365 i Teams” (Artur Rudnicki - Zespół Szkół Technicznych w Radomiu, trener Microsoft); „Thymio wywróci lekcję do góry nogami” (Piotr Kaniecki, firma Agraf); „Programowanie w C++” (Sławomir Szaruga, ŁCDNiKP i Stanisław Polit, AMT); „Jak dobrze wybrać szkołę i zawód? Badanie predyspozycji zawodowych z wykorzystaniem nowych technologii” (Ewa Koper i Marek Wilmowski, ŁCDNiKP); „Strona internetowa w WordPresss online” (Katarzyna Koludo-Durkiewicz, XXV LO w Łodzi); „Stream – biblioteka filmów w chmurze” (Tomasz Krupa, ŁCDNiKP); „Zajęcia z programowania ramienia robota w Scratch”(Artur Grochowski, firma Mechatronik); „Kodowanie w strategii STEAM (Anna Koludo i Jarosław Koludo, ŁCDNiKP); „eTwinning - narzędzia informatyczne do współpracy” (ambasadorki eTwinning: Joanna Krzemińska, Marlena Kowalska i Alina Wójcik); „Obraz wart tysiąca słów” (Katarzyna Koludo-Durkiewicz, XXV LO w Łodzi); „Cyfrowe kłódki, czyli pomysł na escaperoom w komórce” (Mirosław Malinowski, SP nr 36 w Łodzi); „Labdisc jako narzędzie wspierające rozwój ucznia” (Katarzyna Skolimowska i Adam Cyrański, ŁCDNiKP oraz firma Agraf); „Programowanie w Pythonie” (Sławomir Szaruga, ŁCDNiKP i Witold Kardas, AMT); „Akredytacja Erasmusa” (Barbara Wrąbel, ŁCDNiKP); „Jak poprzez naukę programowania uczyć kompetencji przyszłości” (Iwona Brzózka, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog); „Notesy zajęć” (Anna Koludo i Lidia Aparta, ŁCDNiKP); „Od układu analogowego do internetu rzeczy (Jarosław Koludo, ŁCDNiKP oraz firma Agraf); „Pixblocks - programowanie w Pythonie (Adam Cyrański, ŁCDNiKP); „Zagrożenia płynące z dostępności kryptowalut (Sławomir Szaruga, ŁCDNiKP i Tymon Kozanecki, AMT); „Szyfrowanie plików” (Dorota Wojtuś, ŁCDNiKP); „Dlaczego Sway?” (Anna Koludo, ŁCDNiKP); „Programowanie z robotem Maqeen łatwiejsze niż myślisz” (Lidia Aparta i Jarosław Koludo, ŁCDNiKP oraz firma Agraf); „TINKERCAD - symulacje prostych układów elektronicznych” (Michał Durkiewicz, ŁCDNiKP).

Okoliczności uniemożliwiły zorganizowanie jubileuszowego X Weekendu z Technologią Informacyjną wiosną, w pierwotnie planowanym marcowym terminie. Zmagając się z pandemią społeczność edukacyjna zakończyła miniony i rozpoczęła bieżący rok szkolny. Na szczęście jednak teraz, w październiku, na przekór wszystkim trudnościom i przeszkodom, na przekór zmęczeniu i zniechęceniu Łódzkiemu Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego udało się zorganizować online’ową edycję unikatowego na skalę kraju spotkania, które trwale już wpisało się do kalendarza interesujących, proinnowacyjnych wydarzeń edukacyjnych. Umożliwiła to nowoczesna, cyfrowa technologia informacyjna, która - jak głosi hasło wydarzenia - jest przyszłością edukacji.